Werkwijze

FOTO TABLAD 1

Werkwijze

Ieder kind is natuurlijk anders en heeft andere behoeftes en iedere ouder natuurlijk ook. Wij
gaan hier samen over in gesprek om een passende werkwijze te vinden voor jongere en of de
ouders. De onderstaande werkwijze laat de basis van mijn behandelingen zien


Intakegesprek met ouders en kind om de hulpvraag te bepalen,
Drie coachsessies om inzicht te verkrijgen en vaardigheden te  bepalen.
Eventueel tussentijdse evaluatie met ouders en kind
Ca. drie coachsessies (vaardigheid aanleren) Evaluatie met ouders en kind (kort verslag)

Caes Coacht kent geen wachtlijst. Althans ik vind het zo moedig van je dat je mij benaderd heb
Dat ik probeer nog dezelfde week een afspraak met je te maken. Om te kijken of wij en jouw
hulpvraag wel bij elkaar passen.
Als dat zo is, moet je misschien een paar weekjes wachten. Maar als het niet zo is, kan je gelijk
op zoek naar een passende coach
Wel zo prettig!

Voorbeeld cases

Caes Coacht: op basis van jouw hulpvraag
A. wilde niet met mij praten. En al helemaal niet over zijn ziek-zijn. Hij trok zijn pet nog verder
over de
ogen. Liet zijn moeder het woord doen. Pas nadat ik hem beloofd had dat we alleen over hem
als
‘gewone’ puber zouden praten, ging hij akkoord met coaching. Halverwege kreeg hij uit het niets
een
enorme huilbui. Vertelde me in tranen het hele medische verhaal. En konden we ook dat een
plek
geven.

Caes Coacht: ondersteunt ouders bij het opvoeden
Hun dochter B. heeft concentratieproblemen. Het is bekend dat zij dyslectisch is. Daarvoor krijgt
K.
extra begeleiding op school. Kunnen de ouders zelf nog iets doen? Samen met hen, en K.
natuurlijk,
kijk ik naar aspecten als slaap, voeding, ontspanning, sfeer, aandacht en andere aanwezige
prikkels.
Het levert een scala aan verbeterpunten. Die soms wel maar ook soms niet opgepakt worden.

Caes Coacht: de oudste dochter in een ontwricht gezin
Het zusje van D. is het zorgenkindje in het gezin. Moeder gaat er bijna aan onder door. Leunt
enorm
op D. Die die druk ook niet langer aan kan. Vader verschuilt zich achter zijn werk. Ondersteunt
door
mij wijst D. haar mede gezinsleden op de situatie. En vraagt ieder zijn rol als vader, moeder,
kind weer
in te nemen. Zo kan zij eindelijk haar eigen leven inhoud geven!

Caes Coacht: bij angst voor de middelbare school
Als jongste van drie had C. al veel over de middelbare school gehoord. Zag er enorm tegenop.
Zou ze
wel vriendinnetjes krijgen, voldoendes halen, het goede lokaal vinden. Ik liet haar een ketting
knutselen. Elke schakel was een groep op de basisschool. En zo kreeg ze het benodigde
inzicht. In

groep 1 leer je binnen de lijntjes kleuren en in groep 8 maak je met elkaar een musical.
Je hoeft niet alles in een keer te kunnen. Dat gaat stapsgewijs.

Bij coaching blijf je zelf kapitein op het schip

Jij bepaalt de koers. Jij bepaalt het tempo. De coach wijst je op obstakels onderweg. Of juist de vaargeul.  Die jij nog niet gezien hebt. Een coach laat je op een andere manier naar de situatie kijken. Vrijwel altijd ontstaat er dan beweging. Waar jij denkt muurvast te zitten. Soms is het een grote stap. Meestal juist een hele kleine. Haast onzichtbaar

Toch kunnen juist die kleine stapjes leiden tot de –door jou gewenste- verandering. Op jouw manier, op jouw tempo. Vele kinderen, jongeren én hun ouders heb ik in de afgelopen jaren bij de hand genomen. Op zoek naar iets kleins. Om het langzaam aan groter te laten groeien. Nu steek ik mijn hand uit naar jou. Pak je die uitgestoken hand?

alles begint klein

Een zandkasteel begint met één korrel zand,

Een zonnebloem als piepklein zaadje,

Een rivier begint slechts met één druppel,

Een spinnenweb begint als draadje,

Een vreugdevuur begint met één klein vonkje,

Een sneeuwpop met één vlok,

Een schilderij met één klein streepje,

Een bouwwerk met één blok,

Dus als je denkt: “Het is te groot. Bekijk het! Ik verdwijn!”

 

Bedenk dan maar:

Een grote droom begint nu eenmaal klein.

alles begint klein

Een zandkasteel begint met één korrel zand,

Een zonnebloem als piepklein zaadje,

Een rivier begint slechts met één druppel,

Een spinnenweb begint als draadje,

Een vreugdevuur begint met één klein vonkje,

Een sneeuwpop met één vlok,

Een schilderij met één klein streepje,

Een bouwwerk met één blok,

Dus als je denkt: 

“Het is te groot. Bekijk het! Ik verdwijn!”

Bedenk dan maar:

Een grote droom begint nu eenmaal klein.

Kindercoaching

Er zijn van die momenten, ook in het leven van een kind, dat het allemaal even niet lekker loopt. Het contact met ouders, broers of zusjes, vriendjes of vriendinnetjes, is niet zoals voorheen en zoals u of uw kind dat graag zou willen. Of zoals het ooit geweest is.

KINDERCOACHING

Er zijn van die momenten, ook in het leven van een kind, dat het allemaal even niet lekker loopt. Het contact met ouders, broers of zusjes, vriendjes of vriendinnetjes, is niet zoals voorheen en zoals u of uw kind dat graag zou willen. Of zoals het ooit geweest is.

JONGERENCOACHING

En daar zit je dan. Je voelt je geen kind meer. Maar volwassen ben je als je eerlijk bent, ook nog niet echt. Je kijkt wel uit om dat toe te geven. En al helemaal niet aan je ouders. Jij verandert maar je omgeving verandert niet met je mee. Over de stomste dingen heb je tegenwoordig direct ruzie. Met je broer of zus of zelfs soms met je beste vriend of vriendin. Terwijl je het liefste een dikke knuffel van ze wil. Want je voelt je toch al zo onzeker. En o ja, dat lijf verandert ook ineens. Wat moet je daar nou toch weer mee?

JONGERENCOACHING

En daar zit je dan. Je voelt je geen kind meer. Maar volwassen ben je als je eerlijk bent, ook nog niet echt. Je kijkt wel uit om dat toe te geven. En al helemaal niet aan je ouders. Jij verandert maar je omgeving verandert niet met je mee. Over de stomste dingen heb je tegenwoordig direct ruzie. Met je broer of zus of zelfs soms met je beste vriend of vriendin. Terwijl je het liefste een dikke knuffel van ze wil. Want je voelt je toch al zo onzeker. En o ja, dat lijf verandert ook ineens. Wat moet je daar nou toch weer mee?